Vreemdelingenbeleid & Activisme 2011

 

Vreemdelingen detentie voor activisten, dat was ineens de norm in 2007. Vanaf die tijd zijn activisten en masse in vreemdelingendetentie geplaatst. Hierbij moet opgemerkt worden dat het uitgangspunt is dat ELKE Nederlander in vreemdelingendetentie geplaatst wordt, indien een Nederlander niet haar identificatie op een of andere manier bekend maakt.

Het begon allemaal met het zogenaamde Jip en Janneke verhaal. Deze twee migratie activisten werden na een blokkade van P.I. Zeist (in de volksmond Kamp Zeist) voor het eerst in vreemdelingendetentie geplaatst. Het relaas van de activisten kan hier gevonden worden:

http://www.jannekevanbeek.nl Het verhaal van Jip en Janneke


Dat de politie het fijn vind om een nieuw repressief instrument te hebben bedacht blijkt uit het volgende citaat:
“‘In principe houden we ons netjes aan de regels,’ haast politiewoordvoerder Marco Bar­ten van de regio Utrecht zich te zeggen. ‘Het doel is de identiteit van de verdachten te achterhalen.’ Normaal gesproken mag de politie iemand die zijn naam niet geeft hooguit drie dagen voor onderzoek vasthouden en staat er een boete van 35 euro op het niet bij je hebben van een identiteitsbewijs. Barten: ‘De vreemdelingenwetgeving is heel anders.’ Dat vreemdelingen minder rechten hebben, is een mooie bijkomstigheid.” bron:http://www.vn.nl/Standaard-Media-Pagina/Demonstrantje-pesten-met-de-vreemdelingenwet.htm
Het probleem met vreemdelingrecht is namelijk dat men VERPLICHT is om mee te werken aan haar eigen onderzoek en geen termijn van detentie vastgesteld wordt (oneindig).

Hieronder het eerste bevel van in inbewaringstelling om de identificatie vast te stellen. Opvallend is dat er bij foto drie gerept wordt dat Janneke niet naar P.I. Zeist mag. Dit, omdat zij een kraakster zou zijn(?).

Bevel tot bewaring

Klik op de foto’s voor vergroting.

Transportbrief

 

Welke protocollen en beleidslijnen worden gevolgd? Wie heeft dit bedacht? Dit zijn vragen die wij stelden en nog steeds aan het stellen zijn. Inmiddels is duidelijk dat het proces dat de Vreemdelingenpolitie Identificatie afgelegd, PROGRIS heet: “(…)Het proces wat de Vreemdelingenpolitie vervolgens volgt is overeenkomstig hetgeen is afgesproken binnen het Programma Informatievoorziening Strafketen(PROGRIS) en is bepaald in de Wet Identiteitvaststelling Verdachten, Veroordeelden en Getuigen (WIVVG).(…)” Middels een WOB-verzoek hebben wij het plan van aanpak PROGRIS.

1 februari 2012
Tijdens het proces van dit WOB verzoek is er een inmiddels een belangrijke uitspraak geweest van de Raad van State: Anonieme activisten mogen niet zomaar in vreemdelingendetentie worden geplaatst.
Raad van State uitspraak

8 februari 2012
Door de omvang en het karakter van het wobverzoek, heeft er een gesprek plaats gevonden bij de Vreemdelingenpolitie te Amsterdam op de Johan Huizingalaan. Hier hebben wij in een gesprek wat ongeveer een uur duurde aangeven, wat wij graag wilden hebben/weten.  Het was zeer bijzonder om eens rondom de tafel te zitten met de mensen/instanties waar men normaal strakke/zeer zakelijke brieven elkaar informatie vraagt (en soms eist).

22 juni 2012:
We hebben lang genoeg gewacht en vragen wederom een reactie en/of producties

11 augustus 2012:
Door middel van een beroep op de wet Dwangsom eisen wij de gegevens.

27 augustus 2012:
Wij ontvangen alle beloofde stukken en netjes excuses over de (zeer) geruime tijd van correspondentie/producties. Lees vooral de inleiding

Alle producties bij elkaar:
1.  November 2011:  Progris Programma Informatievoorziening Strafketen(PROGRIS)
2.  Augustus  2012:  Inleiding
3.  Augustus  2012: Deel 1 van 6
4. Augustus  2012:  Deel 2 van 6
5. Augustus  2012: Deel 3 van 6
6. Augustus  2012: Deel 4 van 6
7. Augustus 2012: Deel 5 van 6
8. Augustus 2012:Deel 6 van 6